Nevidiaci a Braillovo písmo

1. července 2012 v 11:21 | Luthy |  O nevidiacich
Bodky, bodky, samé bodky. Pomyslí si zdravý človek, keď sa pozrie na braillský text. Pokúsim sa popísať trošku z iného uhlu pohľadu, čo tento "bodkový" systém vlastne obnáša
Na mnohých webovských stránkach sa môžete dočítať, kto vynašiel Braillovo písmo. Len zopakujem, že podľa Louisa Brailla, ktorého dvesté narodeniny sme si minulý rok pripomenuli bol tento systém pomenovaný. Skladá sa z kombinácií šiestich bodov navzájom prepojených, kde každá kombinácia formuluje jeden konkrétny znak. Body tvoria dva trojstupy v rade pod sebou. Označujú sa ako prvý bod, druhý bod, tretí bod smerom dolu a štvrtý, piaty šiesty v tej istej línii rovnako smerom dolu. Ak týchto šesť bodov postavíme vedľa seba, dostaneme tri dvojstupy bodiek. Vedľa seba tak máme prvý a štvrtý bod, druhý a piaty bod, tretí a šiesty bod. Ich kombinácie nám tvoria príslušné znaky.
Napríklad: prvý bod je písmeno a, prvý a druhý bod písmeno b, prví a tretí bod písmeno k, druhý a štvrtý bod písmeno i. Ak sa nevidiaci tieto kombinácie naučí, získa dorozumievací systém, v ktorom sa naučí zapisovať i čítať braillom písanú literatúru.
Ako sa vlastne takýto systém deti učia?
Systém vzdelávania pre nevidiacich funguje podobne ako u zdravých detí. V prvej triede sa učí písať aj čítať. Najprv sa žiaci zoznamujú s tzv. kolíčkovými tabuľkami, kde sa učia dané body ukladať do príslušných okienok 1 až 6. Najprv musia získať určitú zručnosť, aby si zvykli na tvar písmen, ako to celé funguje. Popri ukladaní sa žiaci učia, ktoré písmenko má akú kombináciu. A túto kombináciu ukladajú na tabuľke. Napríklad celý riadok písmeno a. Teda prvý bod.
Keď sa žiaci naučia písmenká ukladať, dostávajú šlabikáre. Ale tieto majú inú formu. Sú v braillovom písme. Tie, z ktorých som sa ja učila mali na niektorých stránkach ku písmenkám obrázky zodpovedajúce danému písmenu. Pri písmene U bol braillovskými čiarami vyobrazený uterák, pri písmene M mlynček, pri písmene Š šálka.
Zo šlabikára deti čítajú už rovnako ako zdraví žiaci. Postupuje sa po jednotlivých písmenkách. Šlabikáre boli radené systémom strana s písmenkom písaná na riedko - to znamenalo každý druhý riadok bol prázdny a medzi písmenkami boli väčšie medzery. Druhá strana bývala väčšinou tzv opakovacia, pretože sa na jednu stranu toho príliš nezmestilo. Navrchu každej stránky bolo napísané písmeno a pod ním už konkrétne znaky na čítanie
Šlabikár mal dve časti, kniha by bola príliš veľká, musela sa rozdeliť na dve menšie. Kým prejde rok, žiaci zvládnu všetky písmenká.
Popri čítaní sa ich učia i písať. Keď deti zvládnu písanie na tabuľke, prechádza sa na písanie na Pichtovom stroji.
Tento stroj vyobrazuje zadávané znaky na hrubší papier. Stroj sa ovláda siedmimi klapkami. Šesť zodpovedá braillovským bodom, siedmy bod je znak medzera. Rovnako ako sa preberajú písmenká v šlabikári na čítanie, sa tieto i zapisujú do braillovského písma na stroji.
Na hodine písania žiaci píšu na strojoch postupne písmenko a, dlhé á, e, o, tak v akom poradí sa preberajú v šlabikári.
Písanie matematických znamienok žiaci preberajú až v druhej triede. Matematiku sme vyučuje, ale preberá sa zo špeciálnych obrázkových kníh, kde na stránkach okrem obrázkov množín sú i príklady. Nespomínam si, že by sme v prvej triede matematiku počítali na pichtových strojoch. Dostávali sme tzv. počítacie stroje, kde sa matematické symboly vpichovali do tabuľky.
V druhej triede žiaci dostávajú už čítanky. Tieto knihy sú už písané na husto. V každom riadku už sú písmenká a musia sa naučiť čítať takýto zhustený text.
Samozrejme, žiaci taktiež píšu diktáty, ako všetci, cvičí sa písanie, čítanie a v podstate preberá sa všetko rovnako ako ostatní.
Záverom dúfam, že som popísala výučbu aspoň do pochopiteľnej a zrozumiteľnej miery. Ak nie, píšte komentáre, ja rada odpoviem. Ťažko sa dá popísať úplne všetko. Ale ak napíšete niečo, na čo som zabudla, alebo čo by ste radi doplnili, poteším sa.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Veronika | E-mail | 13. září 2016 v 8:46 | Reagovat

Ahoj ja som vidiaca a chcela by som sa naučiť čítať v Braillovo pismo. Mam časopis v Braillom pisme a abecedu. Ale jednotlivé bodky mi s písmenami priamo nepasuju. Je tam nejaký princíp na základe, ktorého sa to číta? Nie je to len priradzovanie bodiel k pismenam, či? Ak mi poradis nejaké triky ako na to rýchlejšie, budem rada :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama