Světlo pro Světlušku 2011

1. července 2012 v 11:34 | Luthy |  O nevidiacich
Dnes som si pre vás pripravila svoj pohľad na tento výnimočný projekt. Tak čítajte nižšie, hádam vás článok zaujme.
Na úvod
Koncert pod patronátom Světlušky sa stal každoročnou tradíciou. Už siedmy krát sa tak uskutočnil večer plný úžasných zážitkov. No ako sa to vlastne všetko začalo?
Prvé prípravy
Je začiatok októbra a z každodenného stereotypu ma vytrhla zaujímavá informácia. Písal mi priateľ Lukáš, vraj, ideme s Martinom spievať na Světlušku. "Čo? Kam?" Pýtala som sa. Projekt Anety Langerovej na podporu nevidiacich som poznala, vedela som i to, že sa každoročne koná koncert pro Světlušku, ale že tam budú vystupovať moji priatelia o tom som si mohla nechať len snívať. Samozrejme som sa z tejto informácie veľmi tešila. Nemá predsa každý takú možnosť zaspievať si na pódiu s populárnymi spevákmi, či hudobníkmi.
Podpora v hľadisku
Po prvom príjemnom šoku ma čakalo ďalšie prekvapenie. Luky s Martinom prehlásili, že baby pôjdu s nami. Nemohla som tomu uveriť, že pôjdem do Prahy a ešte aj do hľadiska podporiť a povzbudiť týchto dvoch šikovných spevákov. Bol to však veľmi príjemný okamih. Za cestu som síce zaplatila viac, než všetci účastníci našej skupinky dohromady, ale politiku platieb za cestovné u Student Agency nechávam kompetentným, aby prehodnotili, či držiteľ ZTP preukazu zo Slovenska je inak nevidiaci ako držiteľ ZTP preukazu z Česka. Mám za to, že za hranicami Slovenska nevidím rovnako ako za hranicami Česka, či nie? A to sme vraj v Európskej Únii.
Ale i za celý lístok plného cestovného to stálo za to.
Príchod do Prahy
Prvé, čo som si po príchode do českej metropoly všimla bol ruch veľkomesta. Odvykla som si pri živote na dedine od áut, autobusov, električiek. No dokonale som si užila metro, nakoľko sme si pomýlili trasu C s trasou B.
Ubytovali sme sa na hoteli Perla v centre mesta. Chalani nás však rýchlo opustili a bežali na prvú zvukovú skúšku. Po rýchlom nie príliš chutnom obede sme sa rozhodli odpočívať. Boli sme unavení z cesty, tak nám oddych dobre padol.
Overila som si pružnosť hotelového personálu, keď mi nefungovala zásuvka k internetu a chválim rýchlosť s akou sa problém vyriešil. Po vzhliadnutí všetkých dôležitých informácií ma už zlákala posteľ.
Návrat hviezd
Okolo šiestej večer sa naši umelci vrátili a tak sme sa v slepeckom kvartete ja, Markula, Martin a Luky vybrali na večeru. Hubové rizoto vylepšilo moju nedôveru v pražskú kuchyňu, a príjemný večer sa mohol začať. Zapadli sme do musicbaru len kúsok od hotela. Pohodu sme si užívali plnými dúškami. Luky s Martinom rozprávali zážitky zo skúšky a že sa máme vraj na čo tešiť. Ako budete čítať ďalej, mali skutočne pravdu.
Hejsasa večer
Príjemne strávený večer v hotelovom bare sa nedá označiť inak len Hejsasa. Tento podivný názov má svoju ďalekosiahlu históriu, no pri dobrom pití vládla vynikajúca nálada a barman s Lukym boli ako jedna duša, málokedy vidím, aby sa takýmto spôsobom niekto úplne spontánne bavil. Nálada bola nákazlivá a tak sme sa smiali pri stole úplne všetci. Krátko po jedenástej sme však odišli spať, nakoľko Luky s Martinom mali absolvovať deň D pri poriadne nabitom programe.
Voľný program
Niekto pracuje a niekto sa fláka. Asi tak by sa dal označiť deň koncertu pro Světlušku. Ja aj Markétka sme mali vlastný program. Navštívila som jednu svoju dobrú známu a deň mi prešiel ako voda. Luky s Martinom šli na kamerové skúšky a celý deň nebolo o nich počuť. Až poobede ožil môj mobilný telefón s krátkou informáciou, že sú na hoteli a odpočívajú.
Po štyridsať minútovej ceste taxíkom som sa na hotel dostala nakoniec i ja. Už len okúpať, prezliecť a šup šup do kostola Svaté Anny v pražské křižovatce.
Zraz sme si dali o trištvrte na osem, no po príchode pred kostol sme zistili, že dnu ešte divákov nepúšťajú a že si budeme musieť nejakú tú polhodinku určite počkať. Čas sme využili tvorivo, nakoľko sa natáčalo vítanie tzv. Trojkola. Tak sme si precvičili tlieskanie a oduševnené ovácie.
Koncert začína
Po úvodnom chaose, kde vlastne budeme stáť, či sedieť sme sa dostali do priestoru nad schody. Ľudí prišlo pomerne dosť a osobne som bola rada, že môžem sedieť. Krátko pred deviatou sledujúc zvuky okolo mňa sa koncert začal. Predo mnou stáli ľudia od kamier, tak som mala možnosť počuť z vysielačiek i to, čo sa deje v pozadí pri koordinácii prenosu.
Nelinka s Anetou otvorili koncert piesňou pro Světlušku. Show sa tak mohla začať. Moderátori Vojta Dyk a Adela Banášová sprevádzali celým koncertom veľmi dôstojne. Počas celého prenosu bolo možné DMSkami prispievať na zbierku Světlušky a fungovalo i callcentrum, v ktorom mohli ľudia nahlásiť, akou sumou prispejú a následne ju na účet nadácie poukázať. Osobne ma rušil zvuk telefónov, ktoré z callcentra doznievali až do hľadiska. V prvom momente ma to naštvalo, kto si zas nevypol mobil. No neskôr mi došlo, že je to callcentrum.
Na pódiu sa postupne vystriedali vidiaci i nevidiaci umelci a taktiež sme si mohli pozrieť tri príbehy dní po tme Adely Banášovej, Simony Stašovej a Anna K. Pre mňa boli tieto skúsenosti vidiacich veľmi zaujímavé. Mohla som tak pozorovať tú ich bezradnosť, aké je pre nich zložité sa zorientovať a niečo v tej tme dokázať. Mnohým ľuďom by som odporučila vyskúšať si život po tme najmä v prípadoch, ak začnú nevidiacich posudzovať, čo by ako mali a ako nemali.
K Světluške tento rok patril i príchod trojkola, ktoré prešlo celou republikou, aby sa na konto Světlušky vyzbierali ďalšie peniažky. Jazdu na ňom si vyskúšali rôzni známi športovci či umelci vždy v kombinácii s nevidiacim účastníkom.
Z hudobných čísel sa mi osobne páčila Anna K a Píseň o slzách. Nádherná vec a spievaná zo srdiečka.
Martin Baláž spieval pieseň Amerika od Lucie spolu s Davidom Kolerom. Marťovi tá pieseň sadla, ako by v nej spieval odvždy. Osobne sa mi táto verzia veľmi páčila. Bolo to s kapelou a pekne naživo.
Lukáš Kakara spieval v piesni od Anety Langerovej Voda živá. Táto pieseň bola rozdelená medzi viacerých spevákov, no výsledný efekt trochu kazil fakt, že podaktorí speváci nevedia spievať dvojhlasne i keď majú hudobné vzdelanie. Avšak práve Lukyho part bol jeden z najlepších.
Pred záverečnou piesňou sme mali možnosť dozvedieť sa koľko sa na konto Světlušky vyzbieralo. Moja slovenská rodina ľutovala, že sa na konto nedá prispievať aj z iných štátov, určite by poslali DMSku. Ľudia prispeli krásnou sumou a po zrátaní DMS hlasovania, daru od priateľov Světlušky, daru od sponzora, výťažku z kaviarne po tme a ostatných aktivít na konte svietila suma 14 miliónov českých korún.
Verím, že sa tieto peniažky dostanú k tým správnym ľuďom.
Na záver nám všetci umelci zaspievali Píseň pro Světlušku, ktorá mala veľký úspech a zrazu bol koniec. Hodina a pol ušla ako voda. Avšak posolstvo celého koncertu pomôcť nám nevidiacim tu ostalo. Týmto chcem poďakovať za nádherne strávený večer. Bolo to pre mňa úžasné sledovať to naživo, nie cez televíznu obrazovku. Ak tam ste, pocity sú oveľa intenzívnejšie.
Po koncerte
Nejaký čas trvalo kým sme si tých našich umelcov našli. Ešte jedno spoločné foto a odišli sme na hotel. Usadili sme sa v bare, dostali sme podpis od Adely Banášovej, ktorá s nami chvíľku posedela a následne sme si rozprávali dojmy, ako kto tento večer vnímal.
Záver
Na druhý deň popoludní, kedy som bojovala s prechladnutím a nutkaním prespať celú večnosť sme odovzdali izbu a šli domov. Vo mne však ostalo veľa dojmov a krásnych zážitkov. Nedá sa to všetko opísať na pár strán dokumentu. Také posolstvo vám ostane v duši na celý život. Týmto ďakujem, že som sa na koncert mohla dostať a zažiť niečo výnimočné. Bol to skvelý večer. Rovnako dúfam, že Píseň pro Světlušku sa dočká štúdiového prevedenia, pretože si to určite zaslúži.
Ešte i dnes si pospevujem refrén. Za sedem rokov, čo koncerty bežia by stálo za úvahu vydať nejaký prierez vystúpeniami, určite by to ľudí zaujímalo. No táto myšlienka asi ešte len čaká na zrealizovanie a ja budem pevne dúfať, že sa tohto nápadu niekto chytí.
Všetkým patrí moja veľká vďaka a viera, že o rok sa uvidíme zasa.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.